söndag 30 juli 2017

Umeå på tre dagar

Varit i Umeå måndag kväll - torsdag förmiddag, en helt ny stad för mig. Blev imponerad av grönskan, både de omtalade björkarna och dessutom fanns det många vackra välskötta parker med bänkar, skönt att vila benen emellanåt. Jennifer guidade oss alla dagarna och hade trevliga fik och restauranger att rekommendera. Vi bodde lyxigt med härlig utsikt åt två håll.

Vi hade tur med vädret, soligt och varmt även om kvällsbilderna från hotellrummen visar mörka moln.



Jennifer förevigade oss och jag känner mig riktigt nöjd med bilden. 


Den här bilden får representera alla blombilder jag tog.


Vi besökte Kvinnohistoriskt museum, intressant och stämmer till eftertanke. Vi såg också en fotografisk utställning med porträtt av kvinnor i Sápmi.


Vi ville se fängelset, byggt1841 och fick se en cell och höra om hur fångarna hade det. Sträng isolering gällde och om fångarna efter sonat brott kom ut som rehabiliterade samhällsmedborgare förtäljer inte den lilla skrift jag fick.


För övrigt strosade vi runt i centrala staden och vi följde med Jennifer till studentbostaden vid universitetet. Det är mycket kvar att se så vi kommer tillbaka, kanske nästa sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar