torsdag 20 juli 2017

Kontrollera källor i släktforskningen

En jobbig rackare den där förkylningen jag åkte på. Jag ordinerade mig vila i hemmet och som jag hostat! Känner mig lite piggare nu på kvällen. Om jag har tur kan jag gå ut en liten sväng i morgon, längtar efter att fota lite.

När jag idag gick igenom mina bilder på datorn upptäckte jag att bilder mellan 11 nov och 31 dec 2016 är försvunna. Finns inte på mina backup-diskar heller. Vet inte hur det kommer sig och att jag inte lagt märke till det tidigare! Jag överlever utan dessa bilder men det känns rätt snopet.

När jag inne de här dagarna har jag funderat på släktforskningen och om jag ska göra vid en övergång till antingen Disgen 2016 eller Min Släkt eller köra vidare med Disgen 8.

Kollar igenom källor i flockarna, 25 flockar, totalt drygt 8.000 personer. Börjar med personer födda 1900-1916 med hjälp av Sveriges befolkning 1910 och Sveriges dödbok 6.

Började med en liten flock på 45 personer. Det tog totalt 1,5 timmar. Det ger 2 min /pers. I några fall sökte jag också i födelsebok / husförhörslängd. Fortsätter med samma tidsintervall i andra flockar. Har börjat med 1870-1899 och nu blir det mera omfattande, fler personer, fler att kolla  i arkiven.

De flesta källorna under tiden 1700-1850 är nog ok även om jag inte skrivit ut källorna lika tydligt under min första tid som släktforskare som jag gjorde lite senare.

Så jag har att göra, lite gnetigt och i viss mån tråkigt men känns bra när det är kollat och klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar