måndag 17 juli 2017

Förkylning och släktforskning

En stilla dag, har inte ens nått 4.000 steg. Tyvärr verkar en förkylning vara på väg, ont i halsen, lätt snuva och så nyser jag mycket. Säkert kombo med allergi och en eller annan huskur kan bli aktuell.

På min korta promenad såg jag 2 riktigt stora harar på gångvägen och fotade med mobilen. Med skarpa ögon ser man dem på gångvägen vid gränsen till gräset. De håller säkert till i det lilla skogspartiet till vänster och dit skuttade de när jag tog ett steg för att komma närmare.


Efter kusinträffen häromdagen har intresset för släktforskningen väckts. Jag har tittat igenom vad jag behöver göra med det jag redan samlat in under årens lopp. Det fattas en del källor, för i början (på 90-talet) trodde jag att det räckte att skriva H för husförhörslängd, F för födelsebok och så vidare. Inte anade jag då att det skulle bli så svårt att gå tillbaka och hitta dessa uppgifter senare.

Jag har många pärmar med utskrifter / avskrifter, datorn är fylld med anteckningar,  jag har diverse programskivor och använder ArkivDigital. Registrerar i Disgen men har inte skaffat nyaste versionen och exporterar en del till Min Släkt som lite överskådligare visar släktskap.

Det känns lätt övermäktigt men jag får väl göra som jag brukar, jag börjar med det lättaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar