fredag 18 september 2015

Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård

Andra höstboken jag läser är också en debut. Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård.

Det här är en synnerligen äcklig och otäck bok, ja innehållet får det att vända sig i magen ibland. Men trots det kunde jag inte sluta läsa, var tvungen att få veta hur det går.

Ett hyreshus, en trappuppgång med 4 lägenheter. Idyllen är långt borta. Ett trasigt persongalleri ryms i de olika lägenheterna. Författaren är fastighetsförvaltare, kontakten med hyresgäster har inspirerat henne till boken.

Boken fängslade mig från första stund. De märkliga människorna, hur författaren långsamt för in nya detaljer och berättelsen smyger sig in under skinnet på en. När jag var ute ett par timmar på dagen tänkte jag på boken hela tiden och läste ut den på natten.

Synd att slutet var så abrupt. Jag ville veta vad som hände i huset, efteråt, någon måste ha ingripit och ställt i ordning, eller fortsatte förfallet och eländet? Bara 20 sidor till ...... Boken var så bra att jag ger den högsta betyg, 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar