lördag 6 juni 2015

Provskjutit i skogsdungen

Det där med att fotografera är inte alldeles enkelt, först det är kamerans knappar och rattar och ha koll på vad som är vad. Sen står jag vid motivet och i bästa fall får jag till det men alltför ofta missar jag något väsentligt, som att ändra isot när tiden blir för lång för handhållet fotande.

I dag har jag provskjutit min tålmodige man, bara i övningssyfte förstås! Jag ställde kameran på manuellt läge, bländare på 5,6 och iso 100. Först några bilder mot husets tegelvägg och sen några fler i lilla skogsdungen i närheten.Jag använde min Canon 100D med 18-135mm objektiv och det hampade sig så att alla bilderna togs med 50mm.

Bilderna vid tegelväggen behövde 1/80s och blev bra nog. I skogsdungen var det mycket mörkare och 1/20s gjorde bilderna suddiga. Ökade då isot, först till 200 och sedan 400. Med iso 200 blev tiden 1/50s men bäst blev det vid 400 iso och 1/100s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar