fredag 18 juli 2014

Waldemarsudde

Tänka sig att äldsta barnbarnet fyller 30 år i dag! Grattis Isa! Ack ja, inte bara hon har blivit äldre ..... I morgon ska hon firas och det kalaset ser jag fram emot!

Det var längesedan jag/vi besökte Waldemarsudde för att titta på slottet och konstsamlingarna. I torsdags blev det av. T-bana, Djurgårdsfärja och spårvagn, bekvämt sätt att åka. Jag kände mig riktigt upplyft och inspirerad efter konstrundan och vi åt en lunch i Prinsens kök innan vi fortsatte med en vandring i parken.

Auguste Rodins Tänkaren verkar grubbla svårt där han sitter, naken och utsatt för väder och vind.


Nästa skulptur är lika naken den. Den heter Grodan (vid vänster knä), konstnär Per Hasselberg.


För att fullborda nakenheten fortsätter jag med Herakles av Antoine Bourdelle.


Vi gick efter stranden med fina vyer mot nackasidan och på bilden passerar skärgårdsbåten Söderarm Henriksborg, gula huset precis vid fören. Där har jag lekt många gånger med kusinerna när vi var små.


Genom lövverket på ett träd vid stranden tog jag en konstnärlig (nåja) bild på Mariella. 
Vi har tänkt att ta en tur, kanske till Helsingfors nu i sommar. Kanske Mariella går dit?


Danviksbron öppnade sig för att släppa igenom en handfull segelbåtar som inte hade 
segel hissade, det var ingen vind alls. Bilden hade gjort sig bättre med segel tror jag.


En mycket trevlig dag, möjligen lite väl varmt men det klarade jag alldeles förnämligt. Spårvagn och t-bana hem, hela utflykten tog 5 timmar, lite av ett rekord för mig. Tack vare att det fanns gott om bänkar kunde jag vila då och då och klarade mig därmed från ryggont.

2 kommentarer:

  1. Trevlig utflykt. Waldemarsudde är alltid värt ett besök och jag njuter alltid av utsikten mot Henriksborg (fd Danvikens dårhus) med dess spännande historia och att vi har lekt där som barn gör att det har en speciell plats i mitt hjärta.

    Och grubblaren, inte konstigt att han grubblar, han undrar väl hur han ska komma därifrån för det kan ju inte vara kul att sitta ute året om.

    SvaraRadera
  2. Jag skrev fel, Tänkaren menar jag ju förståts.

    SvaraRadera