onsdag 28 maj 2014

Gastroskopi

Gastroskopi var inte något jag längtade efter precis, men nu är det gjort. Undersökningen visade på en mängd erosioner i magslemhinnan, vissa partier var starkt rodnade och så en divertikel. Divertikeln är troligen ett minne från tidigare utläkt sår. Erosioner är småskador i slemhinnan som med tiden kan bli riktiga magsår. Dessutom är det troligt att jag har bakterien Helicobacter också.

Det togs vävnadsprov från flera ställen i magsäcken. Svaren kommer till läkaren som skrev remissen och henne träffar jag den 18 juni. Tills dess ska jag ta dubbel dos Omeprasol, undvika sånt som irriterar magen, dvs kaffe, te, choklad, citrus, tomat, starka kryddor och alkohol. Bra att jag inte röker för det ställer också till det. Vad det gäller kaffe ska jag späda ut den livgivande drycken med mjölk för att irritationen i magen ska minska. Små och fler måltider istället för de vanliga tre. Ska försöka, men det blir väldigt plottrigt vissa dagar.  

Trots allt, jag mår bra och känner mig inte det minsta orolig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar