torsdag 20 mars 2014

Och bergen svarade - ja vad?

Så här fint ligger senaste snön på träden och på gården i dag på förmiddagen. Var bara ut för ett kortare ärende, jag behövde påfyllning från apoteket.


Jag läser Och bergen svarade av Khaled Hosseini, eller rättare sagt skummar igenom flera långa partier av boken. Bra början, intressant till och med, angeläget ämne också men sedan splittras boken på alltför många personers historia och under flera generationer. Boken är lite "lös i hullet", den gapar över alltför mycket och jag har vissa problem att hålla reda på alla ingående personer.

Sedan uppväxtåren har jag varit bokslukare av stora mått men något har hänt de senaste åren. Det säger nog mer om mig än om författarna att jag inte har ork att läsa de böcker som produceras nuförtiden. För röriga, för sega, inget tempo, ja det känns som om jag slösar bort min tid på oväsentligheter. Faktaböcker av olika slag vinner terräng hos mig, varvat med en och annan manual.

2 kommentarer:

  1. Härlig snöbild! Jag gillar inte heller böcker som blir för luddiga. Jag tror det är produktionen av böcker som går så snabbt numer, det verkar inte finnas tid att redigera böcker så att de blir mer välstrukturerade och lättlästa!

    SvaraRadera
  2. Fint med snön, men nu vill jag ha vår!

    SvaraRadera