söndag 16 februari 2014

Fotoövning vid Magelungen

På söndag morgon var solen nästan synlig bakom röd-rosa moln. Bäst att passa på att gå ut medan det är uppehåll, mörka moln trängde på. Det blev sjön, lilla ön och röda klubbstugan, mina vanligaste motiv och jag testade framför allt olika bländarinställningar med två olika objektiv. Och så försöker jag komma ihåg att kolla histogrammet. Det finns en massa olika inställningar på kameran och någon gång vill jag kunna behärska det mesta.

För närvarande glömmer jag allt emellanåt att ändra inställningar som jag testat och fattar inte varför det inte alls blev som jag tänkt mig. Inser hemma att det är det välbekanta fenomenet SBS (skit bakom spakarna). Jag har inte alls tänkt att bli någon mästerfotograf, men jag vill lära mig lite mer och känna att jag förstår hur jag ska ställa in kameran för att få önskat resultat. Ja, ja det lär väl lösa sig med tiden.

Det ligger en tunn is på sjön och den speglar växter i strandkanten. 


På ett ställe hade det bildats ett intressant mönster i isen. Efter isfiske kanske?


Lilla röda klubbstugan får inte vara med i dag. Istället visar jag andra hus tvärs över sjön och även om solen inte visade sig reflekteras solljus i isen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar