onsdag 26 februari 2014

Farsta Strand till Hagsätra

En liten utflykt idag efter t-banans gröna linje, Start Farsta Strand, byte vid Skanstull, gick av vid Svedmyra, Stureby och Hagsätra, i sällskap med Ingrid. Naturligtvis var våra kameror med, det finns en del konst på stationerna eller dess närhet. Jag hade med en bok om just tunnelbanenätet som vägledning.

Svedmyra hade ett långt konstverk, såg ut som en snygg bullerskärm mellan tågen och husen på ena sidan och här är ett litet smakprov.

konstnär Torgny Larsson 1991

På perrongen vid hissen fotade jag denna fina keramikvägg

konstnär Barbro Jansson 1991

Vidare till Stureby för att  hitta konstverket Människoportar och med hjälp av karta i mobilen insåg vi att det var bäst att åka tillbaka till Svedmyra i ställer för att gå 1,4 km i snålblåsten. 2 av konstverken fanns på en parkeringsplats, ytterligare 1 strax intill. Dåligt exponerade, blev lite besviken.

konstnär Ann-Charlott Fornhed 1998
Vi fortsatte till Hagsätra (där vi var på 65-årsfest i lördags) och kikade runt lite. Funderade på att ta en luncmacka och fika på Konditori Vallmofröt men det var dåligt med plats just då så vi bestämde


oss för Gunnarssons vid Skanstull. Trevlig utflykt, stärkande promenad men lite för kallt om fingrarna ibland.

1 kommentar:

  1. Hej! Tack Anita för att du publicerade konsten med konstnärens namn! Det gjorde att jag hittade mina skulpturer "Människoportar" när jag sökte av webben så som jag gör ibland, och har kunnat anmäla deras dåliga skick till HSB Stockholm. Vi får se hur de väljer att gå vidare.
    Som sagt, stort TACK Anita! Vänliga hälsningar
    // Ann-Charlott Fornhed, www.fornhed.se

    SvaraRadera