fredag 10 januari 2014

Vissnad amaryllisklocka

Det finns inget annat sätt att bli bättre på att hantera kameran än att öva och åter öva. Så långt det är möjligt ska jag använda kameran varje dag och till slut hoppas jag att det resulterar i lite bättre bilder och att att begriper varför det blev som det blev.

Amaryllisar är pampiga med sina stora klockor men till sist vissnar blomman. Jag fick för mig att fotografera de vissnade klockorna, klippte av dem och fotograferade i ljuset från fönstret. Eller snarare i fönstret för ljuset behövdes. Det är snö så hustaket mittemot, snön blev bakgrund. Ett dåligt val kanske, det blev lite väl ljust. Jag ändrade ljusmätningen till spot isf evaluerande och det blev lite bättre. Det är nästan så att det är enklare att lära sig köra bil än att hantera systemkameran. Men minnet kanske sviker.

Efter att ha tagit massor av bilder förkastade jag de flesta. Den här bilden har jag beskurit och ändrat lite i Lightroom. Använde Canons 50mm f/1,8.


1 kommentar:

  1. Snyggt, jag skulle kanske ha fotat mina amaryllis också innan jag kastade ut dem idag ;).

    SvaraRadera