måndag 20 januari 2014

Sol bakom moln

Tunga moln med en liten reva som solljuset silade fram i. Som gjort för att fånga på bild! Testade fört med kamerans vanliga objektiv och sedan med ett zoomobjektiv (utan bildstabilisering) som jag inte blir riktigt sams med.

Hur jag än bar mig åt blev bilderna mycket mörka. Om de inte blev svårt ljusskadade förstås. Med hjälp av Lightroom har jag försökt balansera bilderna.

ISO 100 f/4 och 1/500 sek på 80mm
Snön på isen är alldeles för mörk men himlen stämmer någorlunda. Så klart den var vackrare i verkligheten!

ISO 100 f/9 och 1/250 sek på 75mm
Den här bilden är fotad med zoomen (75-300mm) och det är den sv/v nedan också. Inga

som ovan men 1/320 sek
mästerverk direkt men ljuset gör ränder i molnen och det var det jag ville fotografera.

Jag tycker att det är väldigt roligt att fotografera och målet är att med tiden ta bättre bilder. Det var enklare förut när jag alltid använde kamerans helautomatiska läge men jag har gett mig sjutton på att behärska de mer avancerade lägena på min kamera. 

1 kommentar:

  1. Jag är fortfarande på det automatiska läget, men ett av mina mål för i år är att bli bättre på att ställa in kameran själv! Så läckert med solens strålar genom molnen!

    SvaraRadera