fredag 17 januari 2014

Övning med macroobjektivet

Nu har jag fotat blommorna hemma, köpte ett par buketter för ändamålet. Dels tulpaner, dels en blandad bukett. Jag har hållit till på skrivbordet intill fönstret när jag fotat. Ibland har solen legat på och i går kväll testade jag att fota med blixt (extern). Det vore fel att säga att jag är nöjd med resultatet. Men jag lär mig - sakta, sakta.

Jag har blivit lite säkrare på kamerans inställningsmöjligheter, jag hittar knappar och rattar bättre numera men så gäller det att få till rätt kombination för bilden. Lätt som en plätt, bara att se till att histogrammet är balanserat läste jag. Men så enkelt är det inte.


Liljan har solljus från höger och bakgrunden är en svart gardin. Det var ståndare och pistiller samt blombladens lite ludna utsida jag ville åt. Jag har tagit bort en del av den svarta bakgrunden och ändrat exponeringen med -1,6 i Lightroom och lagt på lite klarhet. Kombinationen starkt solljus och svart bakgrund var nog inte bästa valet?

Jag har inte använt stativet. Ska jag kunna använda macroobjektivet fullt ut inser jag stativ är ett måste. Vilken tur att jag inte har ett jobb att sköta, det har med fotograferandet tar tid!

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det ser bra ut och jag är lite avis på ditt macroobjektiv.

    SvaraRadera