fredag 31 januari 2014

Högtryck

Den 27 november började jag med blodtrycksmedicin, Enalapril. Då var trycket 160/100. Men jag fick svår hosta och fick byta medicin och har sedan den 13 januari behandlat blodtrycket med Candesartan. När jag var till vårdcentralen idag var blodtrycket 170/100. Sköterskan ansåg att det tar en månad innan man kan uttala sig om effekten, typ två veckor till då. Jag gillar inte det här, jag har huvudvärk som väcker mig på natten och jag tror det hänger ihop med förhöjt blodtryck. Dessutom känner jag mig ofta trött. Men sköterskan menade att man blir tröttare av lågt blodtryck, håhå jaja.

Men å andra sidan, när maken för en del år sedan började behandling för sitt riktigt höga blodtryck var det uppe i 220/120. Och han kände inte det minsta obehag av något slag, det var en ren överraskning vid en rutinkontroll. Det tog bortåt ett år och en kombination av fyra olika mediciner innan trycket var godkänt.

1 kommentar:

  1. Det låter inte bra, hoppas att sköterskan har rätt och effekten av medicinen kommer att visa sig snart.

    SvaraRadera