torsdag 9 januari 2014

Fotopromenad vid Magelungen

Var ute redan klockan åtta i morse, hade stämt träff med Ingrid. Hemma igen halv elva. Målet var även i dag att få till bilder i grå nyanser. Det var visserligen grått och mulet och möjligen kan någon bild efter framkallning (bildbehandling) duga.

Det här med fotograferandet ger oss massor av frisk luft och även viss motion, inte illa. Vi brottas med våra kamerors inställningar och nån gång ska det väl sitta. Skam den som ger sig!

Eftersom det var totalmulet och grått och lite väl mörkt så det blev en del experimenterande med ISO, bländare och exponeringskompensation. Väl hemma ser jag att vissa bilder är väldigt blåa så jag valde att försöka få den här bilden lite mer balanserad i färgton.

Så här såg bilden ut, lätt beskuren.

f/4, 1/15 sek, ISO 400, 100 mm
I nästa steg testade jag automatisk korrigering (Lightroom).


Återställde sedan reglagen och drog upp temperaturen och lade på lite klarhet.


Det blev bättre men ändå inte riktigt bra. Efter lite mer trixande gjorde jag bilden svartvit och beskar den nedtill och på vänster sida för vattnet blev alldeles för ljust. Vad har jag nu lärt mig av detta?


Det första är att ju mer jag lär mig om fotografering desto krångligare blir det, inställningar mm. Jag längtar inte tillbaka till min helautomatiska tid men hoppas att jag snart blir bättre på att hantera kameran. Jag jobbar hårt på det och det är fantastiskt roligt! Varje liten framgång sporrar.

För det andra så är inte bildbehandling särskilt enkelt. Där finns det också en inlärningströskel. Men jag tröstar mig med att jag åtminstone håller hjärncellerna igång! Det kan behövas när man kommit upp i åren.

2 kommentarer:

  1. Så läckert hur bilden kan förändras! Jag behöver lära mig att använda min kamera så mycket bättre, än så länge är det bara auto och de förinställningar som följde med kameran (och knappt de ens...)

    SvaraRadera
  2. Det blev väldigt mycket blåstick i mina bilder också. Jag har photoshoppat på någon bild och det blir bättre, jag tänkte lägga ut dem på min vanliga blogg och till Ordlös lördag har jag några andra alternativ.

    SvaraRadera