måndag 13 januari 2014

Dåligt system med utbytbara läkemedel

Måste skriva av mig lite. Var på vårdcentralen och en sköterska mätte blodtrycket (170/90) och noterade att jag behövde byta blodtrycksmedicin. Felodipin kan ge rethosta och min hosta började samtidigt som jag började med Felodipin. Fick lämna telefonnummer och en timme senare ringde läkaren. Hen sade att jag skulle gå till apoteket på eftermiddagen och hämta ny medicin.

Ändrat 31 januari: Jag har skrivit Felodopin vilket är fel! Min tablett var Enalapril och Enalapril gav mig rethostan.

På apoteket visar det sig att läkaren skrivit ut Atacand som kostar 500 kr för 98 st (3 månaders förbrukning). Dessvärre ingår tabletterna inte i läkemedelsförmånen. Det gör däremot synonympreparatet Candesartan som endast kostar 50 kr! Expediten på apoteket erbjöd sig att byta preparat fast det egentligen inte är tillåtet! Jag uppmanades att kontakta läkaren och be honom ändra till den godkända billigare varianten. Här gick nog blodtrycket upp rejält!!

Som tur är hade jag Lennart i sällskap och han har just dessa tabletter. Jag lånar av honom tills vidare. Kan vara smart för att se om jag tål dem.

Det här systemet har en stor nackdel. Hur sker informationen? Läkaren känner inte till att det läkemedel han skriver ut inte får bytas ut och inte ingår i rabattsystemet. Jag är också ovetande. Nästa gång, oavsett läkare och medicin, ska jag fråga om det hen skriver ut är ett synonympreparat som ingår i läkemedelsförmånen.

Det här har hänt mig en gång tidigare med en helt annan medicin. Då pågick förhandlingar med läkemedelsföretaget och vem-det-nu-är-som-bestämmer vilka mediciner som ingår i förmånssystemet. Tråkigt nog fanns inget synonymläkemedel att tillgå. Den gången blev det dyrt för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar