söndag 22 december 2013

Testfotografering och bildbehandling

Har idag gjort ett enkelt test med 3 olika objektiv. Avsikten var att testa objektivkorrigeringar i Lightroom 5 som jag just börjat använda.

Från öppet fönster tog jag bilder och för jämförelsens skull med samma brännvidd - 100 mm, ISO 100 och respektive objektivs största bländare. Därefter har jag i Lightroom använt profilkorrigering av objektiven och rätat upp bilderna samt beskurit dem. Ingenting annat.

Att färgerna är så olika överraskade mig även om ljuset växlade lite under de 15 minuter jag fotade. Missade med sista bilden, där blev brännvidden 105 mm i stället för 100 mm och bländaren f/4,5 i stället för tänkta f/4,0.

Bild 1 Macroobjektivets färgåtergivning är lite väl mättade, ser inte riktigt naturliga ut.
Bild 2 Normalzoomobjektivet gav färger som inte heller ser naturliga ut.
Bild 3 Zoomobjektivet är utan bildstabilisering och gav lite oskärpa men färgerna stämmer bra.

f/2,8 1/500 sek (macro 100 mm)

f/4,0 1/800 sek (normal med zoom 24-105 mm)


 ytterligare 5 min senare f/4,5 och 1/400 sek (zoom 75-300 mm)
Nu har jag kollat och det är korrigeringen som som förändrar ljuset och färgerna. Mycket intressant, måste ta reda på mer. Det är mycket möjligt att jag missat någon annan orsak, mina kunskaper på området är tämligen begränsade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar