måndag 8 juli 2013

Djurgården och Beckholmen

Det blev en lite tidigare utflykt i dag då vi bestämt oss för att äta lunch ute. Åkte till Slussen och fick syn på denna bjässe, ett kryssningsfartyg förtöjd mitt ute i Stockholms Ström.


Vi tog Djurgårdsfärjan och promenerade sedan runt i kvarteren bakom Gröna Lund för att sedan njuta en tidig lunch på Lilla Hasselbacken.


Jag har aldrig varit ut på Beckholmen som nu är sanerad efter tidigare becktillverkning som lämnat mängder av gifter i marken. Mycket intressant, man kan promenera runt och har strålande utsikt åt olika håll. Saneringen och upprustningen är inte helt klar än. Holmen har 3 torrdockor och i Gustaf V docka låg detta fartyg.


Från holmens högsta punkt såg (och hörde) vi Gröna Lunds åkattraktioner och studerade även den intensiva båttrafiken och i bakgrunden syns det förtöjda kryssningsfartyget.


Naturligtvis har jag även i dag fotat en växt och visar en uppförstorad del av den. Skulle tro att det är ett utblommat exemplar av Allium (lökväxtsläkte).


Dags att vila benen ett tag. I parkområdet nedanför Skansens stora ingång finns många bänkar och även picknickbord. Det växer massor av stora och säkert gamla träd, denna torra stam påminner mig om monumentet vid Katarinavägen.


Dags ta spårvagnen till Sergelstorg för att sedan ta t-banan hem.


Det blev en härlig utflykt, en liten låtsassemester för oss pensionister som inte längre har semestrar.

2 kommentarer:

  1. Trevlig utflykt och intressant med Beckholmen. Jobbade inte morbror Bertil i krokarna. Jag har för mig att jag hört att han höll på med oljekokeri men du minns kanske bättre.

    SvaraRadera
  2. Vår morbror höll sig nog på andra sidan vattnet, efter kajerna i Nacka (Henriksborg mm)

    SvaraRadera