fredag 21 juni 2013

Dussindeckare

Vaknade redan kl fem av ljud från någon granne, musik och tal som mest lät som mässande av någon sort. Eftersom jag var klarvaken startade jag datorn, men se, den ville inte alls starta. Däremot gick en skrivare igång. Märkligt. Nå nu sitter jag här och tänkte skriva en liten epistel om senaste boken jag läst ut, Efterskott (366 sidor) av Knut Faldbakken. Det är en deckare från 2008 och inte den heller slängde jag i väggen. Enkel intrig, traditionell snuthäck med fördomsfulla och ofta fulla - bakfulla poliser som omedelbart kör in sig på ett uppenbart spår.

Varför läste jag ut boken om jag nu inte gillade den? Jo, jag insåg tidigt vem den skyldige var, tyckte det var strösslat med små ledtrådar. Ville läsa hela boken för att se när författaren lät det gå upp ett ljus för utredarna och det lät vänta på sig. Om jag skulle dela ut någon stjärna blir det 1½ av 5 möjliga. Men jag är nog en väldigt grinig bokläsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar