söndag 23 juni 2013

Datortrassel

Min dator är tre år gammal och någon gång i början på året började den visa blåskärm eller bara slockna tvärt. Jag har gjort ominstallation på ny hårddisk men nu börjar den visa grönrandigt som omväxling till de övriga varianterna. Alltså är det grafikkortet som spökar. Inte vill den ha de uppdaterade drivrutinerna som jag hämtat, känns lite surt.

Datorn orkar inte riktigt med bildredigering, civspelande och ibland bara slocknar den innan den startat. Eller när som helst för den delen. Jag tror inte att det räcker med ett nytt grafikkort, tyvärr.

Har kollat upp med Drive Navigator och den visar på att 18 filer behöver uppdateras. Hämtade hem de som styr grafikkortet, men som sagt, det ville sig inte. Jag fick istället göra en systemåterställning för att få datorn att starta.

Ett tag trodde jag att civspelet orsakade krascherna så jag startade det med DirectX9, men det hjälpte inte. När jag testade om min dator var kompatibel med Civ-expansionen var det hel ok.


Testat genom AMDs sida för support och drivrutiner. När jag kollar i kontrollpanelen på datorn finns inga som helst problem.

Enklast (förutom all ominstallation) och dyrast är att skaffa en ny dator. Men det kan spara mina nerver och hjärnceller från kollaps.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar