söndag 10 mars 2013

Fototriss 210 Blått

Under lördagens promenad hade jag tänkt fotografera vackra blå himlar inför veckans fototriss. Men det var kallt och blåsigt och allt mer moln så de stiliga vyerna jag tänkt mig blev det inget av.

Mitt emot Hökarängens t-banestation ligger Söderledskyrkan, en rejäl koloss i tegel som utifrån ser ganska tråkig ut. Jag gillar att besöka kyrkor för kulturen och konsten och kyrkan var en positiv upplevelse, trots sitt föga lockande yttre. Vackert tegel, rymd och ljus, en vägg i glasmosaik och så det runda blå fönstret i väggen under kyrkklockorna.

Kyrkan mot en blå himmel. Det runda fönstret ser oansenligt ut från utsidan.

Det runda fönstret sett från insidan

Mosaikväggen med en bild från utställningen Via Dolorosa
Mer blått finns hos Fototriss

17 kommentarer:

  1. Fina bilder och en fin blåton! Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
  2. Nydelig glassmaleri.
    Blått gjør godt.
    God søndag.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2013/03/10/blatt-blatt-og-blatt/

    SvaraRadera
  3. Ett vackert kyrkfönster

    SvaraRadera
  4. Det är häftigt hur moderna kyrkor kan se så tråkiga ut på utsidan men vara så sköna inuti! Du har hittat ett vackert fönster!

    SvaraRadera
  5. Blått glas gör mig lycklig ;-)
    Ett kyrkfönster jag måste besöka, tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Det som ser trist ut från utsidan kan, som synes, ha en vackert (blå) insida.

    SvaraRadera
  7. Vilket häftigt fönster. Tack för tipset. Jag har tänkt göra ett bildreportage om Hökarängen, gillar centrumet med dom häftiga gamla neonskyltarna. Men tydligen finns det mer att upptäcka.

    SvaraRadera
  8. En varierad och snygg triss. Fantastiskt mönster.

    SvaraRadera
  9. Vackert runt fönster, och en alldeles underbar färg :)

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt vackert fönster inifrån.

    SvaraRadera
  11. Vilket maffigt och vackert fönster, tack för att du visade det :0)

    SvaraRadera
  12. Den var betydligt intressantare inne!

    SvaraRadera
  13. Härligt varierad triss, fina blå färger i fönstret;-)

    SvaraRadera
  14. Svårt att tänka sig att det är en kyrka. Mycket snygg blå glasmosaik. Finns kanske mer där inne. Ha de gott.

    SvaraRadera
  15. Moderna kyrkor ser rätt tråkiga ut utvändigt men mosaiken förbättrar intrycket avsevärt. Du lyckades få med en blå buss också. Bra trissat! :)

    SvaraRadera
  16. Den kyrkan känner jag igen. Ganska ful utanpå men vackrare på insidan. Snyggt fönster, verkligen blått. Har du varit i Uppenbarelse kyrkan i Aspudden. Ful utanpå men med en fantastiskt glaskonst inuti.

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  17. Vilket vackert fönster!

    SvaraRadera