söndag 5 augusti 2012

Turist i Stockholm

Vi åkte in till stan i morse, klev av vid Hötorget och gick sedan Kungsgatan ner mot Stureplan och vidare mot Strandvägen. Inte så mycket folk i gång, trottoarserveringarna hade inte öppnat. Enstaka turister med kartor och kameror (maken och jag kvalade också in i den gruppen), lite trängsel vi kajen till skärgårdsbåtarna. Kanske sov folk ut efter Pridefestivalen i går.

Dom flaggar på bussarna i dag konstaterade Lennart. Det är nog för att Marilyn Monroe dog den här dagen för 50 år sedan trodde han. Lite senare såg han att det var den färggranna prideflaggan .....

Rulle var med men ibland måste jag gå i väg en bit för att ta en bild. Brukar gå bra. Fast i dag var jag ytterst nära ett våldsamt fall, jag missade ett trappsteg men hann hämta upp balansen i sista stund. Varken jag eller kameran kom till skada men det var ett rejält skrämskott. Mest synd är det om Lennart som får den ena nervchocken efter den andra i mitt sällskap.

Nu är det dags för bilder, först Sahlenshuset Nordstiernans huvudkontor (redigerat av Lennart) med vad som liknar ett skepp med mast på taket och den fina klocka med välkända symboler.



Utanför Dramaten finns en staty föreställande Margareta Krook. Många har klappat på hennes mage och nupit henne i näsan, de partierna var alldeles blanka.


På armémuseets gård stod en stridsvagn uppallad. Intressant, första gången jag såg en stridsvagn i verkligheten. Det var här det höll på att bli platt fall.


När vi turistat klart gick vi till Östermalmstorg och tog t-banan hem och fixade lite mat och kaffe.

1 kommentar:

  1. Härliga Stockholmsbilder. Nu börjar jag längta hem. Vi åker härifrån efter frukost i morgon så vi är nog hemma mitt på dagen.

    SvaraRadera