torsdag 2 augusti 2012

Medborgarplatsen - Mariatorget

Fick för mig att jag skulle ge mig ut på egen hand i dag. Utan hjälpmedel, utan Lennart. Jag åkte till Medborgarplatsen och tog en kombinationsbild på Söders Torn och Kasper.

Kasper med Haglunds pinne
Söders Torn var tänkt att bli en rejäl skyskrapa men sådana otäckheter ville man inte ha i staden. Den stolta skyskrapan krymptes betydligt och kallas oftast Haglunds pinne. Kasper är ett verk av Göran Strååt.

Jag vandrade vidare och nådde mitt mål, hjälpmedelsbutiken Uriform på Timmermansgatan. Avsikten var att testa om det fanns någon smidig rollator som kunde ersätta min trofaste Rulle. Fastnade för en lätt och snygg variant för utomhusbruk. Just då kom en liten tant in i butiken med sin trasiga rullator. Det var inte första gången den gått sönder. Men hon slog sig ner och de fick börja laga den.

Den tanten var det krut i. Jag är Stenbock så jag ger mig aldrig sade hon. Dessutom upplyste hon mig om att hennes vikt var 39 kg. Det dubblar jag med råge. Håller inte den rollatorn för en späd tant så är den definitivt inget för mig. Vi pratade en stund, personalen försvann (lagade rollatorn?) och när jag gick därifrån hade jag bestämt mig för att Rulle håller länge än.

Jag hittade flera matställen vid Bysistorget efter Hornsgatan och bestämde mig för en vegetarisk restaurang.


Vid disken står personal och lägger upp det man vill ha på tallrikar. Fick frågan, vad vill du ha? Lite okända rätter för mig och så slinker det ur mig, ingenting med fisk eller skaldjur. Upplystes då om att alla rätterna var vegetariska, vilket jag naturligtvis visste. Mitt urval smakade väldigt bra och mätt och belåten lämnade jag stället.

Utanför finns det flera långa planteringar mot gatan, trevligt.


Dags att gå mot tunnelbanan. Nästan framme lyckades jag vricka fotleden (den som gör ont) och snubblade, försökte springa ifatt och inte ramla. Tack och lov stod en bil vid trottoarkanten så jag dammade in i den (ramlade inte). Föraren öppnade rutan och tittade undrande på mig och fick veta att hans bil just förhindrat ett fall. Han var vänlig och undrade om jag behövde hjälp och när jag sansat mig körde han därifrån. Hade han åkt bara några sekunder innan jag föll mot bilen hade jag i stället ramlat rakt ut i gatan. Ibland blinkar ens lyckliga stjärna mot en.

OK, jag har fattat, Rulle ska med på promenaderna. Hellre det än stå på öronen. För övrigt har det har varit fler tillbud den senaste veckan.

1 kommentar:

  1. Käraste syster, du måste vara rädd om dig. Fina bilder som vanligt. Speciellt den med Kasper och Haglunds pinne.

    SvaraRadera