torsdag 28 juni 2012

I morfars fotspår på Söder

Vi åkte till Medborgarplatsen och gick Götgatan ner till Koksgatan. Hos Fotokungen på Koksgatan 1 köpte jag ett stativ till kameran, GorillaPod. Hoppas det är lika fiffigt som det verkar! Här har jag snott fast GPn på en köksstol.


Här kommer första inlägget av flera där Lennart och jag promenerar och fotograferar i de omgivningar där släkten, främst morfars föräldrar och morfar har bott. Det blir inte kronologiskt som jag först tänkt mig, möjligen gör jag en sammanställning senare.

På Koksgatan 11 bodde morfar Karl Alfred 1891-92, då nygift med sin första hustru Edla Mathilda, kusin Eriks mormor. När hon dog luciadagen 1893 bodde de på Blekingegatan  59. Husen de bodde i är för länge sedan ersatta.


Koksgatan 11 ligger mitt emot Stalands möbelvaruhus (dess baksida). Det huset är byggt 1900 så hur gatan såg ut på 1890-talet vet jag inte. Vita huset i fonden ligger vid Götgatan och inrymmer den välbekanta restaurangen Gröne Jägaren.


Blekingegatan 59 har idag sin port där den blå parkeringsskylten finns. Gatan som korsar Blekingegatan är Götgatan.

På Blekingegatan ligger restaurang Pelikan. Där var Lennarts moster Greta husmor på 60 och 70-talet.


Vi besökte Allhelgonakyrkan vars spira syns på bilden ovanför Pelikan. Såg riktigt gammal ut, uppförd i trä men byggd 1917-18. Den var tänkt att den skulle ersättas av en stenkyrka efter så där en 10 år.


Vi hade riktigt roligt på vår lilla utflykt och jag gläder mig fortfarande åt att jag kan gå för mig själv och klara trappor galant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar