tisdag 19 juni 2012

Gamla Stan

I dag är det 3 månader sedan jag fick min nya knäprotes. Jag mår mycket bättre nu även om jag gnäller lite ibland när det känns motigt. Vi firade dagen med en trevlig utflykt.

Längtade efter att se något annat än mina vanliga promenadvägar hemomkring. Efter lite funderande blev det Gamla stan och vi begav oss dit på förmiddagen. Vi är Lennart, Rulle, kameran och jag. Vi åkte till Slussen och där hittade jag första motivet. Hittar man ingen papperskorg att slänga sitt skräp i finns det andra möjligheter.


Sveriges framtid är på benen, det verkar vara utflykt på gång. Kanske Skansen?


Karl XIV sitter på sin häst och pekar mot väst. Klockan på Katarinahissen visar 09:50.


Väl inne i Gamla stan, på Järntorget närmare bestämt, hittar vi inte Evert Taube. Han är gömd bakon byggställningar och plank, bankhuset han står vid renoveras eller putsas, men vi hittade honom. Everts stamlokus var Den Gyldene Freden som ligger alldeles i närheten.


På Gyldene Freden arbetade en gång i tiden mammas äldsta syster, Linnéa. Everts visa Linnéa eller Jag har skrivit till min flicka lär moster Linnéa ha inspirerat honom till. 


Så en bild på mig själv där jag speglas i ett fönster.


Så studerade vi också Sankt Göran och draken och även prinsessan han räddade.


Sista bilden från promenaden visar Mårten Trotzigs gränd. Jag hann precis fota innan så där 100 turister strömmade till från olika håll.


Vi avslutade med lunch på Sankta Klara och avrundade med kaffe hemma på balkongen.

1 kommentar: