fredag 25 maj 2012

Norra begravningsplatsen

Efter en tidig lunch följde jag med Lennart till Norra begravningsplatsen. Han sköter om familjegravarna med jämna mellanrum och nu var det dags för fräscha pelargoner. Vi tar t-bana till Fridhemsplan och därifrån buss 3 till Karolinska sjukhuset.

Sedan blir det mycket gående, det mesta jag gått sedan operationen. Vi upp August Strindbergs grav


och lyckades också hitta Siri von Essens grav.


Jag har här på vårkanten läst Lena Einhorns bok Siri och 100-årsdagen av Strindbergs död uppmärksammades stort i media. Boken om Siris och Augusts liv, tillsammans och som skilda, är en beklämmande läsning. August beskrivs som mer knäpp och grym än jag kunnat föreställa mig. Var det han som sa att "det är synd om människorna"?

Hem väljer vi buss 515 till Odenplan och t-bana. Jag känner mig både trött och nöjd ned utflykten och trotjänaren Rulle fick stanna hemma. Jag använde min praktiska hopfällbara käpp (utfälld förstås) som stöd och det gick utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar