tisdag 8 maj 2012

Försök till macrofoto

På förmiddagen en promenad till Forsån och Magelungen. Kameran som alltid med. Försökte mig på närbilder, macro. Inte så lätt måste jag säga. Mest för att jag har svårt att komma ner i nivå med blommorna (kan inte stå på knä), eller så kommer där en plötslig liten vindpust.

Så här blev det, inga mästerskott, men kul var det. När knät och balansen blivit bättre hoppas jag att resultatet blir fler bilder med fokus på rätt ställe.

Först ut en gul blomma med ett litet kryp på.


Försökte sedan få till det med knoppar på okänt sly. Den stora knoppen är ur fokus men den mindre är detaljerad.


Hittade slutligen denna markväxt med lurvig knopp som innehåller nytt blad. Man ser på några utslagna blad att lurvet sitter kvar i kanterna.


Nu får jag försöka lära mig vad växterna jag fotograferar heter. Mina botaniska kunskaper är synnerligen rudimentära så det blir till att leta fram en flora.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar