fredag 29 januari 2010

Morbida tankar

Först vill jag påpeka att jag mår bra, inget alarmerande med min hälsa. Men jag fick ett ryck och började fundera på någon bra vers till min dödsannons.

Varenda dag
är alltid första dagen
och den sista

Trots att jag inte har någon religiös tro gillar jag psalmer och diverse frireligiösa sånger. Dock vill jag inte ha något med gud, Jesus, frälsare mm i texten. I psalm 261 "Tack min gud för vad som varit" finns en vers som jag tycker passar så väl in på livet och jag är verkligen tacksam för varje dag jag får uppleva. Visserligen syftar ordet dig i texten på gud, men vad spelar det för roll, egentligen?

Tack för himmel blå i livet
tack för moln du strött därpå.
Tack för solljus, av dig givet,
tack för mörkret likaså.
Tack för prövningar och strider,
tack för hopp som uppfyllts väl.
Tack för dagen som framskrider,
tack för hopp som slagit fel.

Nu ska jag återgå till släktforskningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar