tisdag 8 december 2009

Klimatets cykler

Förstör vi människor jordens klimat? Jag måste medge att jag är skeptiskt inställd till frågan. Under de eoner av tid som jorden existerat har klimatet växlat, katastrofer inträffat, allt utan hjälp av människan. Enligt min åsikt är det universum som styr, det historiska förloppet har vi minimal kunskap om.

Jag är inte bara skeptisk, jag är även cynisk. DET HANDLAR OM PENGAR. Stora pengar. Så frågan är, vilka tjänar på att dra växlar på klimatet?

Världens ledare, med sina rådgivare, nu samlade i Köpenhamn, väntas snart besluta något som kan rädda världen. Miljölobbyn kämpar hårt. Climate-gate - det fuskas med siffror från forskarhåll för att visa hur illa det står till med klimatet.

Bryr jag mig alls om miljön och klimatet? Jovisst, jag sopsorterar, åker gärna kommunalt till stan, men sen är det inte så mycket mer.

Fredrik Carpentier Ljungqvist har en blogg som jag återvänder till då och då. Intressant, hans åsikter om klimatet stämmer med mina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar