onsdag 16 december 2009

Internet och släktforskning

Inget internet i går. Comhems telefonsvarare meddelar endast att de har problem med både telefon och internet i "mitt område". Under de senaste ca 10 dagarna har det växlat mellan stunder av helt ok hastighet (sällan), till trögt (ofta) och ingenting vissa dagar. Mest använder jag internet för släktforskning.

Vad gör jag då, när jag inte kan släktforska på nätet? Jo, jag ägnar mig åt genomgångar, typ korrekturläsning, av det jag redan har forskat fram. Tråkigt men behövligt. Det finns hur mycket som helst att kolla upp, i databasen har jag ca 7.000 personer.

Jag började släktforska 1993 och skaffade ett program att registrera min forskning i. Programmen har utvecklats och mina färdigheter också. Redan från början insåg jag att det var viktigt att notera allt, för att senare kunna gå tillbaka och komplettera eller kontrollera. Det är bara det att jag har noterat detta allt på olika sätt under årens lopp. Det jag tyckte var kristallklart i början visade sig svårjobbat senare. Vet inte om jag någonsin kommer ifatt, men det spelar egentligen ingen roll. Jag släktforskar för mitt eget höga nöjes skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar