torsdag 31 december 2009

Året som gick

Det blev ett år då mycket hände. Framför allt mammas sjukdom och död. Ingrid och jag hade ett nära nog heltäckande veckoschema för att vara hos henne. Att hon bodde i närheten av oss underlättade vid akuta utryckningar. Begravningen, en solig och varm dag i slutet av maj, var vacker och stämningsfull.

I början av året dog min goda vän Kerstin efter ett fall i hemmet. Det tog mig hårt. Då ville jag genast sluta i föreningen. (Det var hon som lockade dit mig, samt att jag behövde något annat än mammas hälsa att engagera mig i.) Nu i slutet av året har jag avvecklat mina uppdrag, så när som att jag ansvarar för hemsidan.

Ytterligare en begravning, kusin Berits man, i mitten av april. Vi åker till Saxtorp för att vara med, åker hem nästa dag.

I juli åkte vi till Skåne 10 dagar och bodde hos goda vänner i Teckomatorp och träffade Berit och hennes söner med familj. I augusti var vi en vecka på Öland, där vi hyrde av Svea som vanligt.

Hemma igen har vi fullt sjå med att tömma mammas lägenhet. Det är bestämt att Lennart och jag ska överta den. Ingrid och Stefan åtar sig renoveringen och gör ett toppenjobb.

Under hösten får jag behandling för en mycket smärtsam åkomma, trochanterit, och blir nära nog smärtfri. Jag får mina ögon opererade då min gråstarr blivit besvärande. Det blev fantastiskt bra resultat!

Lennart och jag började flyttningen i oktober och det är nästan klart nu. Vi har massor av saker kvar på landet, en hel del kommer vi att få göra oss av med på ett eller annat sätt.

Sista november fick jag mina äggstockar borttagna, en titthålsoperation. Jag har inte fått något meddelande om allt var bra ännu, men det är givetvis min förhoppning.

Sist men inte minst föddes ytterligare ett barn i släkten. Lille Benjamin är mitt andra barnbarnsbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar